Resumé

Resumé nov –22

Ett år i pandemins spår har gått sedan sist och för att ni medlemmar lätt ska få veta vad vi i styrelsen sysslat med kommer här ett sammandrag.

Årsmötet fick hållas digitalt i mars. Jesse Ljung, som varit förbundets ordförande några år, avgick och efterträddes av Karin Hedlund. I samband med mötet tillkännagavs att Adrian Hansson Bånga utsetts till att få Lappmyrgubbens fiolstipendium 2022.

Under året har förbundet ekonomiskt stöttat Kallstämman i Järvsö, utgivningen av låtar från tre sekler i Delsbo och lägerkostnader för årets etnostipendiat.

Numera finns HSFs produktioner att köpa på Världsarvscentret på Stenegård i Järvsö och vi hade också ett bord på Delsbostämman med vårt material. På stämman arrangerade vi en tradtimme och Karin Hedlund presenterade spelmännen, Johanna Boestad , Bjuråker, Urban Andersson, Delsbo och Görgen Antonsson, Galven, som stod för programmet .

Kolla gärna in litet extra på vår FB-sida framöver. Där kommer vi att då och då lägga ut guldkorn för folkmusiknördar ur tidningen Hälsingelåten .

Slutligen önskar styrelsen alla en God Jul och ett riktigt Gott Nytt År framöver !

Resumé nov –21

De fortsatta restriktionerna pga Covid-18 har under en stor del av året begränsat förbundets verksamhet. Styrelsen har dock arbetat vidare, ofta digitalt, och några genomförda aktiviteter kan nämnas.

I samband med Kallstämman i Järvsö delades Lappmyrgubbens stipendium ut för första gången. Mottagaren, Ylva Dahlberg, Kilafors, får en penningsumma på 2000 kr samt låna Lappmyrgubbens fiol under ett år.

Under Delsbostämman arrangerade och finansierade förbundet en timme med traditionella låtar från Hälsingland. Anlitade solister var Kaisa Andersson, Örjan Hans-Ers, Thomas von Wachenfeldt, Anders Henriksson och Johanna Bölja Hertzberg.

Den gedigna notboken “ Låtar från Nordanstig-Samtidens kompositioner” har blivit klar. Förbundet har varit medfinansiär och kommer köpa in ett antal ex för försäljning.

Musikvärlden börjar åter kvickna till med konserter, stämmor och planerade mellandagsdanser. Vi önskar alla en fin adventstid och en God Jul. Sen väntar ett nytt , förhoppningsvis livligt verksamhetsår , då vi hoppas få behålla dig som redan är medlem och att nya medlemmar tillkommer !